קאלה-סרפה יוגה היא מושג באסטרולוגיה ההודית אשר מתאר את הכוכבים בסדר ובצירוף מסוים. משמעות המילה קאלה (kaala) בסנסקריט היא זמן (גם מוות ושחור הוא משמעות אפשרית). בספרות ההודית הקלאסית מושג הזמן מוזכר ככזה שמתייחס לכול הברואים באופן שווה, ועם זאת הזמן 'מבשל את כולם', כלומר, אנחנו לא יכולים לברוח מן הזמן (ומן המוות) וכמובן לא יכולים לנצח אותו. אין לנו שום שליטה עליו. זה מעניק נופך של גורל שאינו בחירתנו ואינו בשליטתנו. הדבר היחידי שנוכל לעשות הוא לבחון את הגישה שלנו לגבי אירועים שקורים וזו בגדול הגישה המומלצת מבחינתי לנתח את מפת השמים. 

סרפה (sarpa) הוא נחש, אבל ישנן מילים נוספות בסנסקריט לנחש, כך שבדרום הודו סרפה מייצג באופן ספציפי נחש שחור קטלני.  הנחשים במיתולוגיה ההודית מופיעים בעולם התחתון ביותר מבין העולמות התחתונים (הנמצאים מתחת לאדמה, היא העולם שבו בני האדם חיים). זהו הפאטלה לוקה.  למרות האסוציאציה שאולי עולה מצרוף המילים 'עולם תחתון', בעולם הנחשים (נאגה לוקה) ניתן לשתות מן האמריט, נקטר האלמוות, ולכן אין שם סבל, צער, פחד, אויבים או בעיות מנטליות. שליט העולם הזה הוא ואסוקי, הנחש אשר נמצא סביב צווארו של האל שיווה. ישנם סיפורים מיתולוגים רבים אשר זה לא המקום לספר אותם, אבל חשוב להתייחס לדימויים שעולים לגבי הנחשים לא רק כשליליים או מזיקים. עם זאת, הסיפור המוכר של הנחש ששתה את נקטר האלים והאלמוות, האמריט, אולם נחצה לשניים בעת שלגם ממנו, וכך נוצרו ראש דרקון (ראהו) וזנב דרקון (קטו). הראש והזנב נמצאים תמיד במרדף אחרי השמש והירח, וכאשר הם משיגים את המאורות אלו הם זמני הליקויים (בכל חצי שנה).  לאחר הליקוי שוב מתחיל המרדף מחדש וכך ממשיך הזמן להתגלגל במחזוריותו. הדרקונים עצמם נחשבים בג'יוטיש כבעלי איכות של צל. הם נוצרים מבחינה אסטרונומית כנקודות מפגש בין קו המילקה לבין המסלול של הירח ולכן הם אינם פלנטות בעלות מסה. הצל שלהם בא לידי ביטוי במיוחד בזמנים של ליקויים. 

משמעות המילה יוגה היא חיבור. באסטרולוגיה ההודית הכוונה היא שזהו חיבור של פלנטות וישנם סוגים שונים של יוגות. 

בפועל, אנחנו נפגשים עם הקאלה-סרפה יוגה כאשר כל שבע הפלנטות שבהן השתמשו בעת העתיקה נמצאות בין ראש דרקון (ראהו) לזנב דרקון (קטו). אני, כאסטרולוגית שעוסקת גם באסטרולוגיה המערבית המודרנית וגם בג'יוטיש, בוחרת להשאיר את היוגה הזו כפי שהיא מבלי לערב את הפלנטות המודרניות אורנוס, נפטון, פלוטו וכירון.  כמו כן גם נקודת האופק אינה נחשבת כחלק מהיוגה הזו כמו גם נקודות אחרות שאינן פלנטות, למעט הדרקונים של הירח כמובן, היוצרים את היוגה.

היוגה אינה מוזכרת בספרות הקלאסית המוכרת של הג'יוטיש ולעיתים שנויה במחלוקת. המבנה מציב בפנינו את השאלה האם לבחור לראות את החיים כברכה או כקללה ושאלת הטוב או רע הנצחית של האסטרולוגיה עולה כמובן גם כאן.  בגדול זה זמן שכל הפלנטות במצור בין ראש וזנב דרקון והם מחזיקים את הפלנטות בתוכם. כאילו הפלנטות הן המחברות בין שני חלקי הנחש שראשו וגופו הופרדו (בסיפור המיתולוגי). זה אומר שמה שקורה בזמן הזה צריך לעבור תחת המכבש הקארמי של הדרקונים שמייצגים גם את הצל. גם אם זו תקופה לא קלה, תמיד היא מתאימה מאוד לעבודה פנימית עמוקה, להתמודדות עם הצל הפנימי שלנו כמו גם עם תהליכים קרמתים חשובים. לכן היא לא נחשבת קלה, כי כאשר אנחנו לא בטוחים עם מה אנחנו מתמודדים, או נתקלים בדברים שהקפדנו להדחיק ולדחוק ולהשאיר מתחת לפני השטח, ההתמודדות עכשיו מחייבת אותנו להתייחס אליהם גם אם זה לא נוח.

ניתן לראות דוגמה לקאלה-סרפה יוגה במפה הבאה עם זנב דרקון בבית 3 וראש דרקון בבית 9 וכל שאר הכוכבים מרוכזים בבתים 6-9 (החישוב של המפה הוא לפי הזודיאק הסידראלי ושיטת הבתים המלאים, המפה מוצבת בסגנון המפה מצפון הודו, כאשר הבית הראשון הוא העליון המרכזי AS והבתים ממשיכים כמו בגלגל המערבי נגד כיוון השעון):

באופן כללי המבנה הזה מייצר סיטואציה שבה כל הכוכבים נמצאים בהיבטים שאינם מולויות. פעמים רבות יש מצבורי כוכבים במזלות מסוימים והקשרים שנוצרים בין הפלנטות יכולים לייצר יוגות נוספות, בעוד שיוגות אחרות חשובות אינן יכולות להיווצר. כלומר, יש כאן מוגבלות מסוימת ודחיסות פלנטרית, לטוב ולרע. למרות שבדר"כ משייכים את המבנה הנחשי הזה לזמנים מאתגרים יותר, הרבה תלוי במצב הכוכבים בתוך היוגה עצמה. לכן חשוב לזכור שיש הרבה גורמים לקחת בחשבון ולא רצוי לשפוט רק לפי היוגה עצמה. לדוגמה, כדאי לקחת בחשבון שמצב הכוכבים יכול לחזק או להחליש את היוגה, ואם הכוכבים במצב יחסית טוב ברובם, למשל נמצאים במזלות הנעלות שלהם, תהיה אפשרות להתמודד עם האתגרים בדרך טובה יותר. בפרשנות גם לפי הבתים הקאלה-סרפה יוגה מבטאת את המיתולוגיה של הנאגה (naga), הנחשים, בפילוסופיה ההודית ו-12 נחשים מן המיתולוגיה באים לידי ביטוי בבתים. 

במאמר הקצר הזה אני לא אכנס לכל הפרשנויות והדקויות, אולם ניתן לראות דרך דוגמה אחת של מרגרט תאצ'ר, לשעבר ראש ממשלת בריטניה אשר כונתה גם 'אשת הברזל', את ראש דרקון בבית 10 הקשור לקריירה, סטטוס חברתי, סמכות ומנהיגות. היא הפכה להיות מנהיגת המפלגה השמרנית (בהיותה באופוזיציה הבריטית) בשנת 1975 והפכה להיות ראש הממשלה בשנת 1979. אלו הן השנים של תקופת ראהו בווימשוטרי דאשה וברגע שנגמרה התקופה של ראהו היא איבדה את הפופולריות שלה ונאלצה להתפטר. זהו אירוע אופייני לראש הדרקון בבית 10, צבירת הכוח הרב, מדיניות שנויה במחלוקת (שהביאה לקשיים כלכליים רבים), נסיון התנקשות שעברה ולבסוף אובדן פופולריות. גם לדונאלד טראמפ, לשעבר נשיא ארה"ב יש ראש דרקון בבית 10. 

בנקודת הזמן של כתיבת הפוסט הזה, אנחנו חווים כבר את היוגה הזו מאז סוף דצמבר 2021. המבנה הנוכחי  יסתיים ב-4 באפריל לשבועיים ואז יחזור ב- 18עד ה-24 באפריל 2022, אז מרקורי מתחיל לצאת מן היוגה והיא תסתיים לגמרי כאשר מרקורי יעבור למזל אחר מראש הדרקון.  גם בינואר – אמצע אפריל 2021 חווינו את היוגה הזו (למי שזוכר תחילת מבצע החיסונים ואיתם אפליית התו הירוק). כמו כן, גם בסוף פברואר 2020 עם תחילת התפשטות הבהלה וההפחדה מנגיף הקורונה היית קאלה-סרפה יוגה לסירוגין עד יולי 2020.

הפעם הבאה שנפגש עם היוגה הזו במפת השמיים תהיה רק באפריל 2025. 

  • המשך קריאה מומלצת: ספרו של אלן אננד בשם Kaala-Sarpa Yoga