There are no facts, only interpretations." ― Friedrich Nietzsche"

לאחרונה ניסיתי לעקוב אחרי חילופי הדעות בין תומכי החיסונים לבין מתנגדי החיסונים. זו הייתה משימה קשה מאין כמוה, מכיוון שלכל צד יש טיעונים וקישורים וכמובן כל צד בטוח בצדקת דרכו הבלעדית על הנושא. הנסיון הכושל שלי לגבש דעה בנושא הוביל אותי להבנה שבשני הצדדים יש משהו מן האמת, ולמרות שהם לא מסוגלים לראות זאת ממעמקי הויכוחים הבלתי פוסקים והצורך, של שני הצדדים, להסביר, להצדיק ולפרש כל דבר מנקודת המבט שלהם, הם משלימים אחד את השני בצורה מעניינת.

אז אני לא יודעת אם אי פעם יהיה לזה סוף, לדיון המעייף הזה, וזה לא הנושא היחידי בעולם של דעות בעד ונגד, אבל בדרך מילון אוקספורד עשו לי את היום כאשר הכריזו על המילה 'פוסט-אמת' כמילה של שנת 2016. הם הגדירו זאת כך:

Post-Truth – an adjective defined as ‘relating to or denoting circumstances in which objective facts are less influential in shaping public opinion than appeals to emotion and personal belief

המשמעות של המילה הזו, שנטבעה חזק כל כך בתודעה שלנו, היא שניתן להשפיע על דעת הציבור או לעצב אותה באמצעות פנייה לרגשות, או לאמונות. העובדות האובייקטיביות, היבשות, הופכות לשוליות. אלו הן בעצם הטיות של תפיסות בסיסיות לגבי האמת, או יותר נכון וריאציות על הנושא הבסיסי. המילה הזו עלתה למודעות הקולקטיבית הרבה בזכות נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ (יופיטר, כירון ונפטון במאזנים), אבל כאמור אנחנו רואים אותה כל הזמן ובכל נושא כמעט. כאנושות, נתנו לעובדות לבלבל אותנו, בין אם הן עובדות אובייקטיביות ובין אם הן עובדות אלטרנטיביות.

"כל העולם במה, וכל אנשיו ונשותיו שחקנים הם; יש להם את כניסותיהם ואת יציאותיהם, ואדם אחד משחק תפקידים רבים." – ויליאם שייקספיר

אחד הסוציולוגים המוערכים ביותר במאה ה- 20, ארווינג גופמן (סאטורן, יופיטר וראש דרקון במאזנים) דיבר על כך שלכולנו יש נקודות מבט שונות וכולנו משחקים תפקיד כלשהו על מנת לשרת משהו בחיינו.

"גופמן ידוע בעיקר בזכות תרומתו לאינטראקציה סימבולית ולתאוריית התפקיד. גופמן משתמש במטאפורת התיאטרון, וטוען שבני אדם ממלאים תפקידים על בימות חברתיות שונות. למשל, בזירה החברתית "בית" יכול אדם למלא תפקיד "אב" ולהתנהג בצורה מסוימת, בעוד שבזירה החברתית "מקום עבודה" הוא יכול למלא תפקיד "עובד" ולהתנהג בצורה אחרת.

על פי גישה זאת, אין "אמת" אחת, אלא אמיתות שונות שמוכתבות על ידי הדרך שבה מפרש הפרט את המציאות. לפיו, בבואנו לבצע מחקר חברתי, אל לנו להסתכל על החברה כקבוצה גדולה, אלא לבחון כל סיטואציה בנפרד. יחד עם זאת, בעודנו בוחנים סיטואציה מסוימת (מה שמתרחש על מרכז הבמה), אנחנו צריכים לזכור את הקונטקסט החברתי והתרבותי הרחב יותר (לפי משל התיאטרון, המלתחה או החניון).

על פי גופמן האינדיווידואל לובש ופושט מסכות כל הזמן. הוא ממחיש זאת על ידי שימוש במילה "person", שמקורה בשורש היווני "persona", שפירושו מסכה." (מתוך וויקיפדיה)

אל תתנו ליופיטר במאזנים לבלבל אתכם

באסטרולוגיה אנחנו מקשרים את המילה אמת עם יופיטר וארכיטיפ קשת. דרך קשת ושליטו יופיטר אנחנו נמצאים במסע ובחקר האמת, מחפשים את הדרך להבין את משמעות החיים. במהלך החיפוש הזה סביר להניח שנמצא דרך אשר מדברת אלינו יותר, מתחברת יותר למערכת הערכים שלנו והופכת להיות חלק בלתי נפרד ממערכת האמונות שלנו. זו הסיבה שבגינה אנחנו הרבה פעמים רוצים לספר לכולם שמצאנו את האמת ומצאנו את האור, שהדרך שלנו היא הדרך היחידה שעובדת.

אם יופיטר, כפלנטה, מסמל את האמת, אז בזמן השהות שלו במאזנים, הארכיטיפ שיגדיר כיצד יופיטר מחפש אחר האמת, אנחנו יכולים להבחין בכמה דברים ותהליכים מעניינים. מאזנים הוא ארכיטיפ אשר בוחן את שני הקצוות של הקשת, מתעניין בדעות שונות, בדרכים שונות לחיות את החיים. הוא ידוע מצד אחד ככזה שמביא איתו חוסר יכולת להחליט, תוך כדי שהחיפוש שלו, אולי לכאורה, אחר יצירת חיבור בין שני עולמות מנוגדים, בין אויבים, בין השחור והלבן, השלילי והחיובי, מעביר אותו כל הזמן מצד לצד. בכל פעם שהוא מחליט על משהו הוא מתבונן על מה שחסר או מה שיכול להשלים. מאזנים גם מייצג את האלטרנטיבה, את הגרסאות השונות לאותה מציאות או אמת. לכן הם יכולים להיות דיפלומטים מעולים, כמו גם מגשרים ומתווכים, ולראות ולהבין צדדים שונים של אותו העניין.

יופיטר במאזנים מלמד אותנו לפקפק בכל מה שידענו ומעודד אותנו ללמוד משהו חדש על האמת מאנשים אחרים, עם דעות או תפיסת מציאות שונות משלנו. זהו יופיטר אשר יטיל ספק בכל דבר, בכל דעה, בכל אמת, ירגיש שגילה משהו ואז פתאום יבין שיש פילוסופיה אחרת או אמונה אחרת, שיכולה להביא איתה משהו מהכיוון הנגדי ולהשלים את החסר. הוא יחפש דרכים שונות להבין את החיים ואת משמעותם, וגם לראות גרסאות שונות של האמת, או איך שאוהבים לכנות אותן היום: עובדות אלטרנטיביות. זה לא אומר שהם בהכרח שקרנים, אולם בהחלט רטוריקנים מעולים המתמחים באמנות הויכוח/ דיון.

כשירגיש שהוא הולך לאיבוד בין ים הספקות והגרסאות השונות של האמת הוא יעבור למולות בטלה, ויצטרך לבחור בכל זאת דרך אחת שכן תיתן לו את היכולת להיות מי שהוא ולא להרגיש כל הזמן חצוי בין עולמות שונים. זו כמובן חצי נחמה, ואולי אלו שנולדו עם יופיטר במאזנים לא יוכלו לגמרי להתגבר על הזגזגנות הזו. מה שכן, יופיטר במאזנים בצורה מאוזנת יוכל להתבונן ולנתח את המציאות בדרך יותר טובה מכיוון שהוא אוסף את כל הדרכים ומנסה לחבר אותן, או לפחות לגשר על הפערים ביניהן.

השילוב הזה יכול ליצור הרבה בלבול. למה להאמין? לאמת אחת או לאמת אחרת? זהו הפרדוקס שאנחנו חיים בו, בעידן המידע שמציף כל פינה אינטרנטית בתכנים שעוברים וריאציות רבות ודעות שונות (כי לכולנו יש דעות….). אז קשה להחליט מי מקרב אותנו לאמת יותר מהשני. לכן, בתוך כל הסתירות, חצאי האמיתות ונקודות המבט השונות, חשוב להבין שאין באמת צורך לפתור את כל הסתירות בתוכנו ומחוץ לנו. זו לא באמת חייבת להיות בעיה, אלא אפשר פשוט ללמוד לקבל את הפרדוקס (ראו מדיטציה בקישור למטה) שאיתו אנחנו חיים מבלי לנתח ולהתווכח על כל דבר. יופיטר במאזנים מלמד אותנו שהאמת, או חלקים מן האמת, נמצאים אצל כל אחד מן הצדדים, ואנחנו דווקא כן יכולים להרוויח מן הדעות של אדם אחר, שונה מאיתנו לגמרי, כדי ללמוד עוד צד של האמת הנייטרלית.

בסופו של דבר, גם לאחר שהקשבנו לצד השני, לפרספקטיבה השונה, תמיד נוכל לחזור לדרך שבחרנו יותר חכמים ויותר פתוחים לקבל את הצד השני, בין אם הוא אוהב ובין אם הוא אויב. זה בסדר גמור ללכת אחרי האמת שלנו, האמת שמהדהדת לנו כיותר נכונה או מתאימה עבורינו בכאן ובעכשיו. עם יופיטר במאזנים נלמד לסנן את כל מה שמסיח את דעתינו בדרך, יחד עם שמירה על גישה מאוזנת ופתוחה, אופקים רחבים ונכונות לבדוק את כל הצדדים עד לקבלת ההחלטה או המסקנה הסופית.

המילה פוסט-אמת הוספה בכבוד רב למילון בזמן של יופיטר במאזנים מול אוראנוס בטלה, והסימליות בהחלט עוזרת לנו להבין טוב יותר את התקופה שבה אנחנו חיים כעת. נדמה שאין באמת משהו בחיינו שיכול להציג אמת אובייקטיבית אחת, כי לכל גישה יש את המגבלות וההטיות שלה. זה מזכיר לי את המבחנים שעשו לאסטרולוגיה שבעקבות תוצאותיהם נטען שאסטרולוגיה אינה עובדת, אולם חלקם התגלו בסופו של דבר כתומכים באסטרולוגיה כאשר התבוננו בהם מנקודת מבט אחרת (למשל מבחן קרלסון, ראו קישור למטה). כמובן שגם בעולם האסטרולוגיה, כמו בעוד דרכים אחרות להתבוננות על החיים, יש פרשנויות שונות לסמלים האסטרולוגים, שלעיתים הופכות להיות לא קשורות לשום דבר מעוגן. לכן גם האסטרולוגים צריכים ללמוד לחקור, לשאול שאלות ןלבסס דברים אשר כבר הוכחו כתקפים דרך התבוננות ומחקר במפות רבות ועריכת מחקרים. למעשה, התחום הזה של מחקר אסטרולוגי הולך ומתקדם ויש כיום כבר שימוש רב ב- Big Data, בנתונים הרבים שאסף גוקלין ועוד אסטרולוגים חוקרים, ואשר הטכנולוגיות המתקדמות  כיום עוזרות בתהליך המחקר הזה. והיד עוד נטויה. עם זאת, גם המוגבלות של האסטרולוגיה היא ההתבוננות בחייו של אדם אחד בצורה סובייקטיבית, וכדאי למצוא את הדרך, כפי שהציע גופמן, להבין את העולם של היחיד אבל גם את ההקשר הרחב יותר של המציאות.

מדיטציה לאיזון האלנטים ולפתירת קונפליקטים

לקריאה נוספת:

http://www.haaretz.co.il/news/world/1.3125122

http://www.theoryofastrology.com/carlson/carlson.htm

https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%95%D7%99%D7%A0%D7%92_%D7%92%D7%95%D7%A4%D7%9E%D7%9F