המערכת החיסונית היא זו המגנה עלינו מפני מחלות ופולשים זרים שהגוף שלנו לא מכיר ולא יודע כיצד להתמודד איתם. על מנת לשמור ולתחזק את המערכת החיסונית שלנו אנחנו יכולים לתרגל ולהניע איברים, רקמות ונוזלים מסוימים בגוף, כמו למשל: בלוטות הלימפה, המערכת האנדוקרינית ובמיוחד בלוטת הטימוס הנמצאת באזור בית החזה, הטחול, תאי הדם הלבנים ומח העצם. לכן גם הסירקולציה של מחזור הדם בגוף חשובה. כדי להגן על הגוף ממחלות כדאי גם לשמור על מערכת העיכול תקינה וזורמת ועל תנועה פראנית קבועה ורצופה. מתח רגשי ומנטלי גם הוא משפיע על המערכת החיסונית ועל האיזון ההורמונלי החשוב לתמיכה במערכת הזו.

לתרגול הקונדליני יוגה יש אפקט של ניקוי ואיזון. התרגול מעורר ומניע את מחזור הדם ואף תרגול של חזרה על מנטרות יכול לתמוך על המערכת החיסונית כי הוא מפעיל את ההיפותלמוס, המקשר בין מערכת הבלוטות למערכת העצבים. גם כל תרגולי הפראניאמה, תרגילי הנשימה (שתוכלו למצוא כמה מהם בקישור כאן), מתאימים מאוד לחיזוק המערכת החיסונית.
לתמיכה ואיזון של הטחול, שבו בישיבת סלע – ואג'ראסאנה (ישיבה על העקבים), ידיים על הירכיים, נשפו את האוויר החוצה, החזיקו את האוויר בחוץ והחלו לפמפם את הבטן עד שאתם לא יכולים להחזיק יותר את האוויר בחוץ. קחו שאיפה, נשיפה והמשיכו באותו אופן למשך 1-3 דקות.
לבלוטת הטימוס ולבלוטות הלימפה הנמצאות בבתי השחי גם כן כל תרגולי הפראניאמה רלוונטיים, תרגילי הידיים למיניהם וקריות למרכז הלב.

תה יוגי: התה טוב לדם, למערכת העצבים, למעי ולעצמות. עוזר בהצטננות, שפעת וחולשה פיזית ומסייע בשמירה על עיכול טוב, כוח ותומך במערכת החיסונית.  300 מ”ל מים, 2 חתיכות של ג’ינג’ר טרי, 3 חתיכות ציפורן, 4 חתיכות הל ירוק, שבורות, 4 כדורי פלפל שחור, חצי מקל קינמון, רבע כפית תה שחור או תיון (לא חובה למי שרוצה להימנע מקפאין), חצי כוס חלב או תחליף, דבש, בשביל להמתיק (אופציה),  הרתיחו את המים והוסיפו את התבלינים, כסו והמשיכו להרתיח 10 עד 15 דקות. הסירו מהכיריים, הוסיפו את התה השחור והניחו לו להתפזר 1-2 דקות. הוסיפו חלב/תחליף חלב ו\או דבש, הביאו שוב לרתיחה, ערבבו והגישו. (כוס אחת).

שלושת השורשים: ג'ינג'ר, שום ובצל הכרחיים לכל דיאטה בריאה ומצוינים לניקוי ולשמירה של רמות האנרגיה בגוף. השום הוא האנטיביוטיקה של הטבע, עוזר לגוף להתמודד עם חיידקים וזיהומים. מומלץ לחתוך את שן השום לפני האכילה או ההוספה לתבשילים על מנת שהחומר הרלוונטי בשום יהפוך לפעיל. הבצל עוזר למחזור הדם והג'ינג'ר מסייע למערכת העיכול וחילוף החומרים.

תרגול פראניאמה בשלושה חלקים לבריאות, אנרגיה וזוהר: שבו בישיבה פשוטה עם עמוד שדרה ישר, בית החזה מורם קלות. שלבו את ידיכם באופן שבו הן יהיו כמו אוחזות אחת בשנייה מבלי לשלב אצבעות. כפות הידיים צמודות כאשר האצבעות נמצאות על גב כף היד הנגדית והאגודלים משולבים. האצבעות של כף יד ימין נמצאות מעל כף יד שמאל והאצבעות של כף יד ימין כרוכות על גב כף יד שמאל. החזיקו את הידיים מול מרכז הלב (בית החזה) ועצמו את העיניים.
השאיפה מחולקת לשלושה חלקים דרך הפה (בכל חלק/שליש מכניסים עוד קצת אוויר, שנייה אחת לכל חלק, כלומר השאיפה אורכת 3 שניות). בכל חלק של השאיפה הדקו את כפות הידיים יותר ויותר אחת אל השניה. צרו דופק בכפות הידיים אשר מסונכרן עם החלקים של השאיפה.
נשיפה דרך האף בחלק אחד (שנייה אחת). הידיים נשארות אוחזות אחת בשנייה גם בנשיפה, אולם ללא לחיצה. המשיכו עד 15 דקות. אפשר להתחיל עם 3 דקות ולהעלות את הזמנים בהדרגה.
לסיום, קחו שאיפה והחזיקו את הנשימה 15-20שניות, הדקו את אחיזת הידיים ולחצו גם את שאר הגוף (חוץ מהפנים), הביאו אנרגיה לאיזון מרכז המערכת. נשיפת תותח (האוויר יוצא החוצה דרך הפה כמו יריית תותח). שוב שאיפה, החזקת נשימה 15-20 שניות, הביאו את הכתפיים, עמוד השדרה, הישיבה, הזרועות, כפות הרגליים ובקיצור את כל הגוף למצב קשה ויציב כמו ברזל. נשיפת תותח. שוב שאיפה, פשוט החזיקו את הנשימה למשך 15-20 שניות. נשיפה והרפו.

"אנחנו אחראיים לבריאות ולאנרגיה שלנו. אנחנו חייבים לזהור. הנשימה, פאוואן, היא מקור החיים. כמה פראנה נקבל דרך התרגול הזה תלוי בכמה אנחנו משתתפים באופן מודע." – יוגי בהג'אן

(ניתן למצוא את התרגול הזה בספר Prana, Pranee, Pranayam )

 * הכותבת אינה רופאה או מטפלת מוסמכת. לאנשים בעלי בעיות רפואיות חובה להתייעץ עם רופא או מישהו מוסמך לגבי הדיאטה התרגול המתאים עבורכם.