ביומיים האחרונים סאטורן היה בעצירה לקראת חזרה להילוך ישיר במזל מאזניים, לאחר תקופת נסיגה של כ-5 חודשים. הוא עבר לתהליך הנסיגה ב- 7 בפברואר 2012 ממש חצי מעלה לפני מזל עקרב, ועכשיו חוזר להילוך ישיר במעלה 45'22 במאזניים. כאשר כל פלנטה חוזרת להילוך ישיר אנחנו רואים את הנושאים שאליהם היא קשורה באים לידי ביטוי בצורה יותר מודגשת, ונקודת המעבר הזו משקפת בדיוק את התהליכים שקורים.

הארועים בימים האחרונים בארץ, ובכלל בשבוע האחרון היו קשורים קשר ישיר לעובדה הזו, מכיוון שסאטורן שליט גדי מסמל את שלטון החוק ואת המערכות שפועלות במסגרת שלטון החוק, כמו משטרה, ממשלה, חברי כנסת ומערכות משפטיות. כמו כן הוא קשור להתניות החברתיות ולתהליכים באופן כללי שקשורים להתפתחות ובניית החברה שבה אנחנו חיים, מערכת הערכים החברתית והתנהלות מוסרית ואתית. ואכן, חלק מהאירועים שעלו לסדר היום בדיון הציבורי שיקפו לחלוטין את הההתנהלות הלקוייה של הנושאים האלו במדינתנו, וביניהם היו ההתנהלות הכוחנית וחסרת הפרופורציות והגבולות של המשטרה ביחס למפגינים, האלימות שקצינים במשטרה נוקטים כלפי אזרחים והמעצרים "כדי לעצור", השוללים את חופש הביטוי וגם קיבלנו את דו"ח מבקר המדינה לגבי השריפה בכרמל הקורא לשרים ולרוה"מ לקחת אחריות על המחדל, דו"ח על הפעולה כנגד המרמרה והתבטאויות קשות, צדקניות ושמרניות של חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי לגבי אוכלוסית ההומואים והלסביות.
סאטורן הוא גם השליט של פלוטו בגדי , אשר כידוע לנו נמצא בזוית חשובה והיסטורית עכשיו עם אוראנוס בטלה המציג את המפגינים, ההתלהמות והאלימות ופלוטו בגדי קשור להפגנת הכוח של המשטרה והשימוש הלא נכון בכוח. למדינת ישראל יש צמידות של סאטורן פלוטו בבית 10 בסקוור לדרקונים של הירח, מה שמעיד על משהו מובנה בשלטון החוק אצלנו במדינה, על השימוש בכוח לא רק כלפי מפגינים אלא בכלל. זה שיעור חשוב והכרחי עבור המשך קיומה של המדינה ומדגיש את הפוטנציאל לשימוש לרעה בכוחות ש"שומרים על החוק" . וכמובן סאטורן במעברים נמצא על האופק של המדינה ומדגיש את החשיבות של המעבר הזה לכל האירועים בשטח.

הדברים לא חייבים להיות כך, ולכן אני משתמשת במילה פוטנציאל. אנחנו יכולים לבחור האם להשתמש בכוח שלנו לטובה או לרעה, להרביץ או להעצים, וכאשר אנחנו בוחרים ללכת לכיוון של איומים, הפחדות ואלימות קשה ולא מוצדקת, אנחנו יכולים בקלות להסחף למעגל קרמאתי שאין לו סוף נראה באופק. לצערי, נראה שכך מדינת ישראל בוחרת להתנהג. זה כמובן לא יוצא רק במקרה של המפגינים, כי מה שקורה במקומות אחרים אנחנו לא תמיד רואים את התמונה הברורה, התקשורת לא מדווחת בצורה ישרה, אבל במקרה של המחאה החברתית, ללא ספק דברים יצאו מפרופורציות והזכירו משטרים אפלים אחרים, המדכאים את חופש הביטוי.

מעבר לזה סאטורן מביא איתו מראה לא קלה לגבי הערכים שעליהם בנויה החברה הישראלית. מפגינים משטרת ישראל מפגינה את כוחה שלא פעלו באלימות בעצמם, ספגו שימוש אלים וחסר הסבר הגיוני של כוח וסמכות מצד המשטרה, שנראה שרק רצתה להפגין את כוחה ולהוציא תסכולים רבים על מפגינים. וכשאני כותבת שימוש לא נכון בכוח אני מתכוונת לכך שכמה וכמה שוטרים ביריונים תופסים בחורה אחת (דפני ליף) וגוררים אותה לניידת כאילו היא אויב המדינה. או בתמונה שרצה בפייסבוק שבה קצין משטרה תופס בחורה שדופה ומתנפל עליה כאילו הייתה לפחות שודדת בנק בפעולה או רוצחת נמלטת. משהו כאן השתבש במערכת הערכים המשטרתית ואפילו בית המשפט בעצמו הורה לשחרר את העצורים מיד ולא להאריך את מעצרם של חברה צעירים שרוצים בסך הכל לחיות בחברה יותר שיוויונית ותומכת, חברה שיכולה לשמוע ולהכיל את מצוקתם של אלו המשלמים מיסים, משרתים בצבא ועושים מילואים. האם תמיכה, הגנה ושירות לאזרחים זה חלום אוטופי ודימיוני מדיי?

והדבר שהכי קשה לי להבין כרגע הוא ההתנהלות של ראש הממשלה, גם הוא סמל סאטורני – דמות הסמכות שמנהלת ומנהיגה את המדינה. הוא שותק. אין לו קול ואין לו דעה לגבי מה שקורה בכל הגזרות בארץ. האדם שאמור לתת השראה לאחרים ולהוביל חברה ערכית ומוסרית פשוט שומר על זכות השתיקה. אולי זה לא מעניין אותו? אולי זה לא מספיק חשוב כמו תכנון התקיפה על מדינה זו או אחרת? אולי הוא דואג שיחסיו עם בעלי ההון לא ישרתו את האינטרסים שלו יותר אם יעמוד לצד העם שאותו הוא מנהיג?

זוהי לצערי התמונה עגומה שמאיר סאטורן בעוברו על האופק של המדינה. זה גם מעיד על צורך בשינוי עמוק מהבסיס, ובניה של יסודות חדשים, בריאים וערכיים למדינה הזו מתוך שמירה על מערכת ערכים ואתיקה גם מהצד שיש לו יותר כוח. ויפה שעה אחת קודם.

 

מפת ישראל עם המעברים לתחילת ההפגנות ומעצרה של דפני ליף