מרס, הכוכב האדום המכונה בעברית מאדים, עובר ב-26 ביוני לנסיגה ב- 9 מעלות מזל דלי. תקופות הנסיגה של מרס אינן קורות כל שנה, אלא בערך כל 26 חודשים. משך הנסיגה הוא כחודשיים ויוצא שמרס שוהה תקופה של כמה חודשים במזל אחד. הנסיגה הנוכחית תסתיים ב- 27 באוגוסט 2018, ב- 28 מעלות מזל גדי ומרס יצא ממזל דלי באופן סופי רק ב- 16 בנובמבר. לאורך הנסיגה ילווה מרס בהיבט 90 מעלות – סקוור לאורנוס, מה שיוסיף עוד גוונים וטעמים של ארכיטיפ דלי, הכולל את המזל, אורנוס כשליט מודרני של המזל ואת בית 11. בנוסף, מה שהופך את הנסיגה הזו לעוד יותר דרמטית ופראית, הוא שמרס יהיה מחוץ לגבולות (OOB) מה-8 ביולי ועד ה- 25 בספטמבר 2018.

שיא אחד בתקופת הנסיגה יהיה ב- 27 ביולי עם ליקוי הירח המלא ב-4 מעלות דלי בצמידות למרס ולזנב דרקון ובסקוור לאוראנוס. זהו ליקוי דרמטי יחסית שיכול להביא איתו לשיא מסוים את הנושאים של נסיגת מרס. כך שאם יש לכם גרמי שמיים או נקודות שונות במפה במעלות האלו של השלישי הראשון של מזל דלי (או בכל המזלות הקבועים שור, עקרב, אריה ודלי), הליקוי הזה חשוב מאוד עבורכם. אפשר לקרוא עוד על הליקויים ביולי אוגוסט 2018 בקישור.

מרס הוא פלנטה שקשורה לדרך שבה אנחנו מוציאים את רצונותינו לפועל. ג’פרי גרין קרא לו המוציא לפועל של רצון הנשמה (פלוטו). הוא גם נחשב לאוקטבה הנמוכה של פלוטו ושניהם שולטים על מזל עקרב, כאשר מרס הוא השליט העתיק (שולט גם על טלה) ופלוטו הוא השליט המודרני של המזל. כשמרס נמצא בדלי אנחנו פועלים ממקום שרוצה להשיג קדמה והתפתחות, ממקום שמכוון לדרך חדשה, להוציא לאור את הייחודיות ואת הטוב ביותר של המין האנושי. עם מרס בדלי המוטיבציה שלנו היא להלחם על שוויון חברתי ומגדרי ולהתעלות מעל הצרכים האנושיים “הנחותים” שלנו. בנסיגה אנחנו פחות מתקדמים קדימה, אלא יותר מתבוננים ובוחנים דרכים אחרות לפעולה ועשיה, לתגובה והתמודדות עם כעס. בנסיגה, מרס יכול לעצור לרגע, להתבונן בתשוקות וברצונות, בכוח העשייה ולנסות להבין מה מניע אותנו מלכתחילה על מנת לשרוד בחיים האלו ובחברה המסוימת שבה אנחנו חיים, היכן אנחנו משקיעים מאמצים גדולים, אולי מדיי, על מנת לעמוד בקצב המהיר של העולם בו אנחנו חיים.

ברמה הרגשית/חברתית, מרס בנסיגה יאפשר לנו להיות מודעים לכעס וחוסר סובלנות שבתוכנו. הוא מפגיש אותנו עם הרצון הפנימי שלנו להתמודד עם העולם בדרך שלא תמיד מובנת לאחרים או מקובלת מבחינה חברתית. זה הזמן לשאול האם אנחנו צריכים ללכת בתלם כמו עדר ולקבל כל מה שיכתיבו לנו, או שאנחנו יכולים לבחון באופן מודע את ההתנהלות שלנו בתוך החברה. לכן יכולים להיות מצבים שבהם אנשים ירצו לבטא צד יותר קיצוני ואנרכיסטי בתוכם, למרוד כנגד המוסכמות ואם אין להם אפשרות לביטוי אישי כזה, זה יכול להוסיף סטרס ולחץ ולהוביל למעשים קיצוניים, פרובוקציות ורצון לברוח בכל מחיר מהמציאות והכבלים החברתיים / משפחתיים. זה יכול לבוא לידי ביטוי גם דרך המיניות והמגדר, בחינה של אפשרויות חדשות ומרגשות בתחום מבלי להרגיש צורך להתאים את עצמנו לנורמות החברתיות.

בנוסף, יכול להיות שתרצו לבחון שוב את מערכות היחסים החברתיות שלכם, לראות מה מניע אתכם להיות בקשרים חברתיים מסוימים, לבדוק ולהתחבר לקבוצות ומעגלים חברתיים חדשים וגם אחרים ממה שאתם רגילים, לפעול למען נושאים חברתיים כאלו ואחרים. כל ההתנהלות הבין אישית יכולה להיות מתובלת בהתפרצויות זעם, בזלזול, בהתנהגות בוטה ומתריסה, חוויה של חרם ונידוי, אז כדאי לשקול מילים וגם לא להסתבך עם נהגים מטורפים בכבישים. לא חייבים להגיב (במהירות) לכל דבר, אלא לקחת רגע ולהתמקד בלב, להיזכר שאולי האדם שמולנו נמצא במצוקה כרגע או פשוט בחוסר מודעות לדרך הביטוי והפעולה שלו. בכל מקרה, אני מעריכה שוויכוחים סוערים ברשת יהיו מנת חלקנו בזמן הזה, כדאי רק לשים לב שהדיון לא הופך להיות כלי נשק של לעג ובוז שמשפיל אחרים. השתמשו בחרב שלכם על מנת להגן על אחרים ולא על מנת להרוג ולפצוע.

ברמה המנטלית/פיזית, הנסיגה של מרס בדלי יכולה להוציא החוצה קצת חרדות ונוירוזות, אולי גם את הצד הקצת יותר מטורף ופחות קונבנציונלי שבנו. אורח החיים המערבי מביא איתו גם המון סטרס למערכת העצבים שלנו. הטכנולוגיה והמרדף הבלתי פוסק אחרי הזמן שמאיץ, מאתגרים את מערכת העצבים שלנו וגורמים לעוררות יתר. העוררות הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מיני דרכים בגופנו, כמו למשל פצעי לחץ, כאבי ראש ומגרנות ושרירים תפוסים ומכווצים ועוד תופעות מרסיאליות (מרס קשור גם באופן כללי למצבנו הפיזי). לכן חשוב מאוד יותר מתמיד להיות במודעות ללחץ הדם, לרמות החרדה, לאיכות השינה, לנשימה ולאפשר לעצמנו גם זמן להרפיה. מרס קשור באסטרולוגיה גם לשרירים, המופעלים על ידי מערכת העצבים. זה אומר שעודף מתח ועוררות יתר של מע’ העצבים יכולים להוביל למצב של כאבי שרירים, דלקתיות ועייפות כללית. אז כדאי לזכור לנשום נשימות עמוקות תוך כדי כל פעולה פיזית שאתם עושים, בין אם זה הליכה, ריצה או תרגול יוגה.

מהתבוננות בזמנים שמרס נמצא בסמיכות לדרקונים של הירח, יש יותר סיכוי לראות בשטח אירועים אגרסיביים ולוחמניים, כמו למשל עפיפוני נפץ ששורפים שדות בגבול עם עזה, אבל כדאי לקחת בחשבון שהמלחמה הזו היא גם פנימית ואנחנו בדר”כ האויב הכי גרוע של עצמנו. הקונפליקט הפנימי יכול לעורר כעסים ותסכולים שיובילו אותנו להתמודדות עם החלק הפנימי שבתוכנו שרוצה ומשתוקק ונלחם על ההישרדות שלו, לא תמיד בדרך אופטימלית עבורנו. לפעמים אנחנו חווים חוסר איזון מנטלי שגורם להפרעות אחרות ויתכן מאוד שזו אחת הסיבות למחלות רבות במאה ה-21. לכן חשוב מאוד כעת להיות במודעות למצבים מנטליים לא מאוזנים ולנסות להתמודד איתם בדרך הכי טובה שאפשר, כי עם הנסיגה יצאו דברים החוצה. אני לא מדברת בהכרח על מחלות נפש, אלא בגדול על מצבים שבהם המערכת מאותגרת וגורמת לעומס, אשר במצבים מסוימים יכול להביא לקריסה או מצבים שאנחנו חייבים להשתגע ולעשות פרובוקציות בכל מחיר. חשוב להיות יותר רגישים בתקופה הזו ולאפשר לעצמנו, כמו גם לאחרים מסביבנו, לשתף, לדבר ולאזן ובעיקר להאט את הקצב ולאפשר למערכת העצבים להתאזן.

כדאי לזכור שהזמנים האלו, במיוחד עם הליקויים ברקע שמעצימים ומגדילים הכל, הם זמנים שדרכם נוכל להתפתח ולגדול. זה מחייב אותנו לעשות עבודה כלשהי על עצמנו, אולם בטווח הרחוק, גם מה שנראה עכשיו כמו שבר או משבר יוכלו גם להיזכר כרגעים של תובנות חשובות וקפיצה גדולה קדימה. זה מתחיל במודעות לתגובות ופעולות שהגיעו מן השכל ולא מן הלב, ניהול נכון יותר של האנרגיה הכללית בגוף ובחינה של הרצון מול ובשיתוף הכוח האישי. אז נראה שהקיץ שלנו בשנת 2018 מביא איתו קצת חוסר שקט, הרבה עבודת מודעות והזדמנות גדולה לחווט מחדש את המיינד והתודעה. אז אם עדיין לא התחלתם לתרגל מדיטציה, זה הכלי שלכם לקיץ הזה. ישנם הרבה מחקרים בתחום, על סוגים שונים של מדיטציות וכיצד הן משפיעות על המערכת העצבית בדרכים שונות להפחתת סטרס. המיינד שלנו הוא כמו שריר שצריך לאמן על מנת שנוכל לנהל אותו ולא שהוא ינהל אותנו. האימון יביא איתו תובנות חדשות והתבוננות מחודשת או אחרת על עצמנו ועל החיים. בנוסף מומלץ להתמקד בדרכים אחרות שדרכן נוכל לבטא את הייחודיות, היצירתיות והמקוריות שלנו על מנת שנוכל לתרום לחברה באופן פעיל וחיובי שיוצר קדמה ושחרור ממסורות ישנות שאינן מתאימות לזמנים האלו.

ועוד השראה וחומר למחשבה עם מרס בדלי בנסיגה:

“The real hopeless victims of mental illness are to be found among those who appear to be most normal. Many of them are normal because they are so well adjusted to our mode of existence because their human voice has been silenced so early in their lives, that they do not even struggle or suffer or develop symptoms as the neurotic does. They are normal not in what may be called the absolute sense of the word; they are normal only in relation to a profoundly abnormal society. Their perfect adjustment to that abnormal society is a measure of their mental sickness. These millions of abnormally normal people, living without fuss in a society to which, if they were fully human beings, they ought not to be adjusted.”
― Aldous Huxley

הכנסו לקישור לקרוא על אפקט מרס