ציר הדרקונים נמצא במזלות תאומים וקשת לאורך כל שנת 2021. הליקויים במהלך 2020 וגם ב- 2021 יהיו בציר הזה, ונכון לנקודת הזמן הנוכחית נפטון בדגים נמצא בהיבט לדרקונים. (עוד על הדרקונים והליקויים בתאומים-קשת ראו כאן וגם כאן ). המעבר הזה מביא אותנו לנקודה בזמן שבה אנחנו לומדים על אי היאחזות במוכר, בידוע ובבטוח, בעיקר בהקשר של ידיעה ומהי ידיעה בעולם הזה, וכמובן מהי אמת. האם ישנה בכלל אפשרות לאמת אבסולוטית?

ציר הדרקונים בתאומים קשת מעלה נושאים הקשורים לתקשורת, חינוך, מגוון, רעיונות, דעות ואמונות. כיצד אנחנו מתנהלים בעולם ומהי הידיעה כמו גם מהי מערכת האמונות המלווה אותנו בחיינו. מערכת אמונות אינה קשורה דווקא לדת, אלא יכולה להיות גם אמונה אתאיסטית או אמונה שלמה שרק המדע המודרני יכול לאפשר לנו ידיעה בעולם. מנגד אנחנו מכירים את האמונות הדתיות הרבות השולטות בעולם, על כל גווניהן ומסורותיהן.

בכל מקרה, יש צורך בחיפוש אחר האמת, בלמצוא את הדרך הנכונה לנווט בתוך ערימות הידע והמידע השוטפים את רשתותינו. ישנם רעיונות גדולים, אבל בתוכם מסתתרות מגוון של דעות ופרספקטיבות שונות המציעות אלטרנטיבה לסטטוס קוו הקיים, או אפילו בתוכו. כעת עם נפטון בדגים בסקוור לדרקונים אנחנו לומדים כיצד לחבק ולהכיל את המגוון הזה של רעיונות, דעות ואמונות מבלי לפחד מן הבלבול או הערפל המסוים המקשה עלינו כעת בגילו האמת. כאמור, אף אחד לא באמת יודע אם קיימת אמת אבסולוטית אחת וגם המדע עצמו מבוסס על אישושים ולא על הוכחות. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאין לנו שום ערובה שמחר תזרח שוב השמש, כפי שטען הפילוסוף דייויד יום, וההנחות שלנו לחיי היומיום שלנו ולצרכי השרדות מבוססות על מניעים פסיכולוגיים, שאינם תמיד מבוססים. לכן המגוון חשוב והוא פותח לנו פתח להבנה שאמת היא מושג מאוד שברירי ועדין ואף מעורפל ויחסי. כל אחת ואחד מאיתנו עושים את בחירותינו מנקודת המבט שלנו, אבל זה לא אומר שזו הדרך היחידה והנכונה עבור כולם. חשוב בזמן הזה להקשיב. ממש לפתח את חוש השמיעה ויכולת ההקשבה העמוקה. חשוב לשים לב למידע שאנחנו מעבירים הלאה, לדברים שאנחנו מדברים. ההקשבה העמוקה הזו תוכל לאפשר לנו לבחון את הדברים, להצליב מידע המתקבל ממקורות שונים, ללמוד על דרכים אחרות אשר לא חשבנו עליהם כאשר הסתגרנו בבועת האמת הסובייקטיבית שלנו, ומשם להרכיב מחדש את הפאזל ולהמשיך במסע באוקיאנוס של החיים.

מכיוון שאנחנו תחת המחזור הגדול של פלוטו וסטורן וגם של יופיטר וסטורן, חשוב למצוא את האלטרנטיבות ולא לבטל אותן במחי יד. המגוון וההקשבה לכל מה שנמצא גם מעבר לערוצים הרשמיים ולסמכויות רשמיות (גדי), אשר בעצמן מוסרות מידע מעורפל ומבלבל, ומנוהלות על ידי בעלי אינטרסים שונים ומאבקי כוחות, חשובים מאוד כעת. זה לא אומר שכל מה שמועבר באלטרנטיבות יהיה אמת צרופה, אבל זה אומר להכיר בכך שאין ערוץ תקשורת אחד כרגע שמעביר לנו את האמת וכל האמת. לכל ערוץ יש חלקיק מידע וישנם גם ערוצים כעת המצנזרים לפי החלטתם מה שלא מיושר עם הקו שהם מובילים. זהו ערפול המידע ויצירת האשליה הנפטונית שהאמת נמצאת רק במקום אחד. זהו ללא ספק משבר עמוק כי חוסר הוודאות וחוסר היציבות שלנו בעולם מתגלים במלואם כעת. כמובן שמי שבוחרים להמשיך להיות בבועה של אשליית המידע והאמת (נפטון בדגים בכל זאת) לא יזכו לעבור את התהליך במלואו. חשוב להדגיש שהאשליה, השקרים והצגת תמונת מציאות מעוותת יכולה להגיע מכל הכיוונים וזה מה שמקשה עלינו יותר מכל. מסך הערפל של נפטון יתפוגג יותר לקראת אפריל 2021, אולם עד אז כדאי להתמסר לאי-הידיעה.

התמסרות לאי הידיעה היא התמסרות להקשבה, לתמימות, לאפשר לחיים לזרום ולנתב עבורנו את הדרך, לחזור לאינטואיציה ולקול הפנימי גם כאשר יצאנו החוצה וקראנו ושמענו את מגוון הדעות. פשוט לחזור אל עצמנו בדרך אחרת, מבלי להיות מחויבים להתאים את עצמנו לצרכים, רצונות ובטח שלא לפחדים של אחרים מסביבנו. לכן חשוב לשים לב שלא לתת לכפייה של דעה אחת לקבוע עבורנו מהי האמת. החיבור שלנו לטבע, לחיים ולבריאה, לאו דווקא במובן הדתי של הדבר, אלא במובן של ההבנה שהמציאות והחיים יותר גדולים מאיתנו וישנם כוחות שאינם בשליטתנו. זה גם אומר להיות פתוחים לגישה הוליסטית יותר המכילה את כל נקודות המבט וכל ההיבטים של האדם. לכן הקשבה רק למדע או רק לרבנים או רק לפוליטיקאים היא היינו הך. כאשר מקשיבים רק לאמת אחת מאבדים את האחיזה במציאות זה אומר למשל שגם לרפואה הטבעית וגם לרפואה הממסדית מבוססת תרופות יש מקום לחיות ביחד, במינונים שונים. פנטיות וכפיה עלולות לחזק את האשליה שרק לצד אחד יש גישה אל האמת.

ממקום אחר, חשוב לשים לב שידע ומידע לא הופכים להיות מקור בריחה מן המציאות והתמודדות עם המצב. הפתיחות, ההכלה והקבלה תוכל לאפשר לנו לראות יותר חלקים מן התמונה הגדולה יותר ופחות לחיות לפי פנטזיות ומשאלות לב. כל התקופה הקרובה מציעה לנו התבוננות מחדש על הידע שמועבר לנו והמלצה חמה לבדוק את מקורות המידע שלנו, וגם את ההתנהלות ברשתות החברתיות. מרקורי ויופיטר, שניהם שליטי הדרקונים נמצאים כעת בדלי, ומרקורי יהיה בתקופת נסיגה במהלך פברואר, כך שהם יפגשו עוד פעמיים לצמידות. לכן, זו תהיה תקופה עוצמתית עם מידע חשוב עבורנו והתארגנות מחודשת לשבירת דפוסים והרגלים בצריכה ובחשיבה שלנו. זו תהיה ההזדמנות שלנו לחדד ולשפר את מקורות הידע שלנו ולגלות תגליות חדשות (למשל בתחום המדע) או לקבל הבנות מחודשות מנקודת מבט אחרת על העולם. (ראו תאריכים מלאים למטה). יחד עם נסיגת מרקורי, בחודש פברואר 2021 יהיה לנו מצבור אימתני של כמעט כל הכוכבים הנראים במזל דלי (למעט מרס בשור). זה נותן לנו חלון של כמה שבועות להירגע ולבחון שוב את הצפת המידע הבלתי מבוקרת ברשתות החברתיות כמו גם את הצנזורה שהוטלה על ערוצים מסוימים שלא היו מיושרים עם הסטטוס קוו. להתחיל לברור את המוץ מן התבן. זה זמן שהמידע שקיבלנו יכול לקבל תפנית מפתיעה וחדה, להתגלות כמחובר למציאות וכממשי או להיפך, ככזה שמנותק לגמרי מן המציאות. עם כל הדלי, זה הזמן לבסס שוב את המערכות החברתיות ואת הקהילות שלנו. זה זמן להכיל ולחבק את השונה, המוזר והזר וללמוד מזה משהו על עצמנו ועל הדרך שבה התודעה שלנו פועלת. הנסיגה של מרקורי אם כך תהיה חשובה מאוד בהקשר של הידיעות שלנו על העולם. הדלי קשור לקדמה, טכנולוגיה, חלל, רשתות חברתיות, קהילות וכל מה שהוא מעבר לתהליכים ביולוגיים טבעיים. זה הזמן לשאול האם המדע והקדמה אכן עומדים בסטנדרטים החברתיים ובקודים אתיים אנושיים? האם יש לנו מקום על פני כדור הארץ להיות שונים, אחרים, מוזרים, לחשוב אחרת ולצאת מתוך המסגרת?

תחילת ההיסטריה מן הקורונה החלה עם נסיגת מרקורי בדגים. כאוס, בלבול, מידע שקרי שמציף וחוסר אונים הם חלק מן הביטוי של הזמן הזה, וכאמור כעת נפטון בדגים מחדד זאת. מצב הקורונה הוא הכלי שדרכו אנחנו לומדים על האמת, על ידיעה ועל מידע. היא לא הדבר עצמו אלא היא פה על מנת להראות לנו את הצרכים של הזמן, של בניית בסיס חברתי, קהילתי, סביבתי חדש ומתקדם יותר. להשתמש במדע ובטכנולוגיה ככלים לחיזוק ותמיכה ולא על מנת לצמצם את עצמנו לריבועים שחורים ומנותקים על מסכים. הקורונה מראה לנו כיצד אנחנו מתמודדים עם מצבים של חוסר אונים וחוסר וודאות, את הפחדים שעולים וצפים, את הפנטזיות והאשליות שבהם אנחנו נאחזים על מנת למצוא נחמה ואחיזה. האיזון יכול לבוא עם חיזוק של הקרקוע והשייכות לעולם דרך אלמנט האדמה וגם דרך בניה של יציבות מנטלית, רגשית ורוחנית. השנים הקרובות ילוו אותנו בפוסט טראומה קולקטיבית עם המחזור של סטורן ואורנוס ולכן היציבות המנטלית חשובה מכל עבור יכולת ההתמודדות שלנו עם חוסר הוודאות. כבני אדם אנחנו תמיד מחפשים וודאות, אבל לצערנו לא נוכל למצוא אותה במקומות הרגילים, בטח שלא ממערכות, חוקים, מוסדות ומנהיגים אשר בעצמם אינם יודעים כיצד להתמודד עם הזמנים.

נסיגות מרקורי בשנת 2021: 30/1-21/2 במזל דלי, 29/5-22/6 במזל תאומים, 27/9-18/10 במזל מאזנים