ונוס משייטת בשמים במחזוריות מרתקת. אנשי המאיה ראו בה ככוכב חשוב עבור התחזיות שלהם יחד עם הליקויים, ובמסעה בשמים ודרך מערכת היחסים שלה עם השמש, היא מדגימה כמה מעגלים או מחזורים של תנועה, אשר מראים לנו את המורכבות שלה ואת התהליכים החשובים שהיא מביאה עימה.

כוכב בוקר, כוכב ערב

ונוס נמצאת במסעה על פני הזודיאק לא יותר מ- 48 מעלות מן השמש, לפניה או אחריה, ופעם ב- 19 חודשים היא עוברת לתהליך נסיגה כאשר זמני הנסיגה שלה הם מן החשובים ביותר בתהליך שונוס משקפת לנו.

בזמן המסע של ונוס היא מנהלת מערכת יחסים עם השמש כאשר היא עוברת ממצב של כוכב ערב, כלומר זורחת לאחר השקיעה, אל כוכב בוקר, זורחת לפני השחר. בדומה למסע של מרקורי, בתקופות הנסיגה ונוס נפגשת עם השמש למה שנקרא הצמידות התחתונה או הנחותה (Inferior Conjunction). הצמידות מתרחשת כאשר ונוס כבר נמצאת בעומק הנסיגה שלה, ולאחר כ-10 מעלות (בין 9 ל-12 מעלות) מנקודת המפגש הזו אנחנו יכולים לראות אותה זורחת לפנות בוקר. מה שבעצם אומר לנו שכ- 10 מעלות לפני הצמידות עם השמש ו-10 מעלות אחרי לא נראה את ונוס בשמים מנקודת המבט של כדור הארץ. את זריחתה של ונוס מהשמש ניתן להשוות למצב של ירח חדש, כלומר מחזור ונוסי חדש עומד בפתח. הצמידות העליונה (Superior Conjunction) בין ונוס והשמש מתרחשת כאשר ונוס מתקרבת אל השמש בהילוך ישיר, לקראת המעבר שלה להיות כוכב ערב. הצמידות הזו מקבלת את המשמעות של המולות כמו בשלב הירח המלא.

בסה"כ המחזור הסינודי של ונוס נמשך 584 ימים, מתקופת נסיגה אחת לבאה אחריה. בכל שלב, גם ככוכב ערב וגם ככוכב בוקר, ונוס נמצאת 9 חודשים, אשר ביניהם יש את תקופות הנסיגה של 40+ ימים.

נקודת כוכב ונוס

כאשר ונוס נפגשת עם השמש נוצרת נקודת ונוס חדשה (*ראו המלצה לספר בנושא למטה). המעלה של נקודת הונוס היא המעלה בגלגל המזלות שבה נצמדת (קזימי) ונוס לשמש. נקודת הונוס יכולה להיות נקודת ערב (עם הצמידות העליונה) או נקודת בוקר (עם הצמידות התחתונה), והשוני ביניהן מציג את המורכבות של ונוס וגם את הדואליות שבתוכה. ונוס היא האלה של אהבה וגם של מלחמה, וכפי שבבית 7 במפה האסטרולוגית אנחנו יכולים לראות כל סוג של מערכות יחסים, גם עם אוהבים וגם עם אויבים, כך גם ונוס מציגה בתוכה את שני הקצוות שאנחנו חווים גם בקשרים שלנו, מצד אחד אוהבים ומצד שני רבים ושונאים. נקודת ונוס ככוכב ערב מציגה צד יותר רך ונשי, צד שמקבל ומכיל, מחפשת את ההרמוניה בעוד נקודת ונוס ככוכב בוקר מציגה צד יותר לוחמי ומוחצן, יותר אקטיביסטית ומביעה כעס.

כל נקודת ונוס כזו חשובה עבור ההבנה של מערכות היחסים בחיינו וכל שאר הנושאים הונוסיים, כמו גם תהליכים פוליטיים עולמיים. המזל שבו נמצאת נקודת הונוס שלכם משקף עבורכם תהליכים חשובים בקשרים ובמערכות היחסים שלכם וכדאי לקחת אותו בחשבון כאשר בוחנים את מפת הלידה בנושאים של מערכות יחסים.

כדי לגלות את נקודת הונוס שלכם הכנסו לקישור לאפמריס של נקודות ונוס ומצאו את התאריך שבו הייתה נקודת ונוס חדשה בפעם האחרונה לפני תאריך הלידה שלכם.

הגיאומטריה המקודשת של ונוס

חלק נוסף ומרתק במחזוריות של ונוס הוא מחזור גדול יותר של 8 שנים, שבו, כמו בעיצוב אוניברסלי, היא יוצרת במהלך המסע שלה את צורת הפנטגרם המכיל בתוכו 5 מחזורים סינודיים של ונוס עם השמש. במהלך המחזור הזה ונוס נוגעת ב- 5 הנקודות או המזלות שיוצרים את מבנה הכוכב המחומש. למשל המחזור האחרון של ונוס החל בנובמבר 2013 בגדי והיא שהתה במזל, יחד עם תקופת הנסיגה עד למרץ 2014. כעת היא באריה, לאחר מכן תגיע לטלה, הנקודה הרביעית תהיה בעקרב והיא תסיים את המחזור בשנת 2020 במזל תאומים.

המעבר/ליקוי של ונוס (Venus Transit)

עוד תופעה מעניינת המתרחשת עם המעברים של ונוס הוא הליקוי של ונוס. האירוע הזה דומה לליקוי חמה אבל במקום הירח יש לנו את ונוס שנמצאת בין כדור הארץ לשמש. בזמן הליקוי השמש וונוס נמצאות באותה מעלה בזודיאק ובאותה נטיה צפונה או דרומה (Declination). אלו הם גם זמנים חשובים ביותר במסע של ונוס, במיוחד להבנה של תחומי ונוס במפת הלידה. המעברים האלו מתרחשים פעם בחיים – כל 243 שנים ישנם שני מעברים כאלו בטווח של כ- 8 שנים (שהן כאמור מחזור מחומש אחד של ונוס) והאחרונים היו ב- 2004 וב- 2012.

כפי שנראה בשנת 2012 ע"י NASA

הליקוי/מעבר של ונוס כפי שצולם בשנת 2012 ע"י NASA – הנקודה הקטנה מימין למעלה היא ונוס

 

* להמשך קריאה בנוגע לנקודת ונוס ספר מומלץ בנושא הוא ספרה של אריאל גוטמן  Venus Star Rising.

לאתר של גוטמן הכנסו לקישור

** לעוד מידע על ונוס הכנסו לאתר של האסטרולוג ניק אנטוני פיורנצה