23 בספטמבר 2014 עד 15 ביוני 2015

17 בספטמבר 2015 – 19 בדצמבר 2017

מילות מפתח לסאטורן – סמכות, חכמה, הבנה של חוקיות וחוקי הקוסמוס, החוקים הפיזיקליים והמתמטיים, מסורת, שמרנות, צדקנות, מסגרות, קארמה, מבחן התוצאה.

מילות מפתח לקשת – הרחבת אופקים, אינטואיציה, מסעות, פילוסופיה, אידאולוגיה, השקפת עולם, דתות, אמונה, מדעי הרוח, מורים, חזון, הפצה

בשנת 1633 הועמד גלילאו גליליי למשפט בפני האינקוויזיציה באשמת כפירה בכנסיה, בעקבות פרסום ספרו “דיאלוג על שתי מערכות העולם המרכזיות”, שיצא לאור בשנת 1632.

” ב-1632 ראה אור הספר “דיאלוג על שתי מערכות העולם המרכזיות”, אך מעט לאחר מכן הורתה הכנסייה להחרים אותו. הדמות שייצגה בדיאלוג את עמדת הכנסייה, הוצגה לדעת האפיפיור בצורה נלעגת, והוא ראה בכך כפיות טובה מצד גלילאו. באותה שנה זימנה האינקוויזיציה את גליליי להופיע בפניה לבירור, אך בגלל מחלה נבצר ממנו להגיע לרומא עד 1633.

הספר נכתב בצורת דיאלוג בין מורה לתלמידו, דמויות המייצגות את הכנסייה ואת גלילאו, אשר ניסו לזכות בתמיכה של דמות שלישית נייטרלית. הנושאים בהם דן הספר היו: הבחנה בין האסטרונומיה הישנה לחדשה, תנועת כדור הארץ ותופעות הקשורות בתנועה זו, ותופעת הגאות והשפל.

לאחר פרסום הספר נקרא גלילאו ב-1632 לעמוד למשפט, אשר החל רק באפריל 1633, על השאלה האם גלילאו הפר את צו הכנסייה שניתן לו ב-1616 לפיו אסור היה לו להחזיק וללמד בכל אופן שהוא את תורת קופרניקוס.

גלילאו הודה בכך שבחלק מ”הדיאלוג” הרחיק לכת, ועל כך נגזר עליו מאסר ללא הגבלת זמן. על פי מיתוס נפוץ, בסוף המשפט הכריז גלילאו “ואף על פי כן נוע תנוע” (הכוונה לתנועת הארץ סביב השמש). השורה מופיעה בציור ספרדי של גליליי שתוארך לשנת 1640. בשלהי 1633 קיבל גלילאו היתר לחזור לביתו, שם גר עד סוף חייו תחת השגחה של קציני אינקוויזיציה.” (וויקיפדיה).

בשנים האלו סאטורן היה בקשת ובזמן המשפט היה בהיבט של צמידות לאוראנוס, במולות לנפטון בתאומים וסקוור לשמש בדגים במפת הלידה של גלילאו. במקרה הזה אנחנו רואים כיצד מערכת אמונות (קשת) נוקשה ושמרנית (סאטורן) מדכאת ומטילה מגבלות ופחדים על קדמה התפתחות, ומדע במקרה הזה (אוראנוס).

ההיסטוריה לא תמיד חוזרת על עצמה באותה הדרך, כי גם אנחנו כאנושות עוברים תהליכי שינוי והתפתחות. מה שהיה הלך הרוח הכללי במאה ה- 17 שונה מאוד מהלך הרוח והטכנולוגיה של הזמנים שבהם אנחנו חיים עכשיו, במאה ה- 21. אם כך, מדוע לדבר על ההיסטוריה בהקשר האסטרולוגי? מהסיבה הפשוטה שאולי האירועים המגולמים בשטח יהיו שונים, אולם הנושאים ההתפתחותיים יהיו זהים. גם אם נדמה לנו שיש כיום יותר חופש ביטוי ואמונה, עד’יין אנחנו חיים בחברה המורכבת מדתות, אידאולוגיות והשקפות עולם שונות. עדיין אנחנו רואים אנשים קיצוניים המנסים לכפות בכוח את הסמכות שלהם ומערכת חוקים מיושנת ושמרנית, מתוך פחד, גזענות ודעות קדומות. בין אם זה פעילויות הטרור של דאעש או בשם האיסלאם, איסור לבישת בגדים בעלי סממנים דתיים באירופה וכדומה. לכל מערכת שהיא, לאו דווקא דתית, אלא גם חילונית, המבוססת על ראיית עולם בדרך מסוימת, יש פוטנציאל לדכא לכל קבוצה אשר אינה מותאמת אליה, או מבטאת רעיונות ודרכי חשיבה אחרות. זה לא כולל רק ענייני דת, אלא גם את מי שמשתמש במדע וברציונליות מטריאליסטית למשל כהשקפת העולם שלו ואינו מכיר בדרכי מחשבה אחרות, מטיף למה נכון ומה לא נכון, כאשר המדע האמפירי הוא הסמן. כל הדוגמאות האלו מבטאות פנטיות אידאולוגית הקשורה לתהליך של סאטורן בקשת, ברוח הזמנים בהם אנחנו חיים.

סאטורן בקשת במהותו מדבר על מבחן מערכת האמונות, על התיישרות עם המציאות ועם האמת שבאה לידי ביטוי במציאות ולא בהכרח כפי שאנחנו רואים אותנו בחזוננו, על חיבור מחודש לחוקים אוניברסליים וגם על הפחד שמגיע יחד עם התפתחות המודעות ויכולת להתחבר לראיה רחבה יותר, מעבר למוכר ולידוע לנו. אם אנחנו טוענים שבידינו האמת והיכולת להגיד בוודאות מה נכון ומה לא נכון, חובה עלינו להוכיח זאת ולעשות בעצמנו את מה שאנחנו מטיפים לאחרים. המעבר של סאטורן בקשת מעלה ברמה האישית והגלובלית גם שאלות רבות הנוגעות לענייני אתיקה, מוסר, חשיבה בקורתית ופילוסופיה בעיקר בנושאים כמו גזענות, קיצוניות דתית ודעות קדומות על בסיס אמונה ודת, אבל גם על בסיס של התניות חברתיות המבוססות על אמונה.

הגזענות או חוסר הקבלה של אמונה או מוצא של אדם אחר באה לידי ביטוי כיום בכמה דרכים. אנחנו יכולים לראות למשל את משבר הפליטים באירופה מביא איתו גלים של שנאת זרים, ומדינות אשר סוגרות את גבולותיהן בפני הפליטים מסוריה וממדינות ערביות נוספות. גם הרצח של חברי מערכת העיתון הצרפתי “שארלי הבדו” התרחש בינואר 2015, כאשר סאטורן עשה את צעדיו הראשונים בקשת, והיה במולות למרס בתאומים במפת הלידה של צרפת. האירוע סימל את הטרור הפנאטי שמגיע להרוג ולכפות על אחרים את מערכת האמונות שלו. לאחר מכן ראינו את התקפות הטרור על מוסדות יהודים בצרפת גם כן ואת מתקפת פיגועי נובמבר בפריז ועוד. במפת הלידה של צרפת אנחנו יכולים לראות גם את סאטורן הלידתי נמצא בקשת. כעת צרפת נמצאת בזמן בחירות ויהיה מעניין לראות האם מפלגת החזית הלאומית תתחזק בעקבות אירועי הטרור הקשים בשנים האחרונות. אם הדברים ברוח סאטורן בקשת, אז יתכן מאוד שהמפלגה תתחזק באופן משמעותי. עם זאת, התחושה היא שזה המצב בכל העולם כאשר השד הגזעני\פנאטי יוצא החוצה יותר ויותר.

מפת הרפובליקה החמישית של צרפת ומבחוץ מפת האירוע של פיגוע הטרור במערכת שארלי הבדו.

המחסומים הסאטורנים נוצרים כשאר אנחנו נוקשים מדי ולא מסוגלים להתבונן בדברים מחוץ לקופסה, מחוץ למערכת הכללים שאנחנו חיים לפיה ומחויבים אליה. בקשת, המחסומים האלו יבואו לידי ביטוי בדוגמטיות רעיונית, בהטפה לדרך חיים אחת, למערכת אמונות אחת. חוסר גמישות מוחלט יוציא לאור דעות קדומות, תקיעות בהרגלים ישנים שנוצרו ככל הנראה כתוצאה מהתניות חברתיות.

העבודה ההתפתחותית היא בחינה של הדרך שבה אנחנו שופטים את החיים ומדברים את האמת שלנו, והאם אנחנו מבחינים בין צדקנות וצורך להיות צודקים, עושים את מה שאנחנו מטיפים לאחרים, לבין התמודדות עם המגבלות שלנו בזמן ומקום, המגבלות שלנו בתפיסת המרחב והתמונה הרחבה, בדרך להבנת האמת. באותו הקשר, אנשים יחפשו מסגרת מובנית לרעיונות רוחניים, אידאולוגיים, פילוסופיים, מה שיכול להוביל לגל של חזרה בתשובה או של התפכחות מדת או תורה רוחנית, בעיקר אצל הדור שנולד עם נפטון בקשת. כמו כן, סאטורן בקשת מלמד אותנו לעשות בעצמנו את מה שאנחנו מטיפים לאחרים, להיות נאמנים למערכת האמונות והערכים שלנו ועם זאת ללמוד להיות קשובים ופתוחים גם לדעותיהם של אחרים, מתוך הבנה וזכירה שאנחנו אולי בחרנו בדרך מסוימת, אבל הדרך הזו אולי ממוקדת ומצומצמת לדבר אחד ואינה לוקחת בחשבון את מגוון האפשרויות.

* * * * *

שאלה של דורון: תמיד מזכירים את סאטורן ביחס לזמן – התבגרות מהירה מדי, או תהליכים קשים שעוברים לאט. האם בקשת אלמנט הזמן מתחבר ללהבות האש והופך מהיר יותר? ובעניין הבגרות האם היא נוטה להיות יותר רעיונית ופחות מעשית?
תשובה: סאטורן בקשת לא יהיה מהיר יותר בהכרח, כי סאטורן מחזיק ומרסן את תכונות האש הפראיות של הקשת, ומרסן אותו קצת יותר מהרגיל. הקשת תחת פיקודו של סאטורן יכול להיות מתסכל. ניתן לראות למשל את הדוגמאות של אנשים כמו אנה פראנק (סאטורן בקשת מול שמש ומרקורי בתאומים) שהייתה כידוע לנו כלואה בחדר קטן עם משחתה בזמן שהתחבאה מהנאצים ויומנה התפרסם בכל העולם והפך להיות אבן בניין (סאטורן) חשובה בהיסטוריה של העם היהודי. היא כתבה:
“האמיני לי שאם היית סגורה כשנה וחצי, היה זה די נמאס עלייך. לרכב על אופניים, לרקוד, לשרוק, לראות את העולם, להרגיש צעירה, לדעת את תחושת החופש – לכל אלה אני מתגעגעת אך עליי להסתיר זאת.”
עוד דמות מעניינת ורלוונטית היא מאיה אנג’לו (סאטורן בקשת בצמידות לזנב דרקון ובטריין לשמש ויופיטר בטלה) שכתבה אוטוביוגרפיה בשם “ידעתי למה הציפור הכלואה שרה”.
שתיהן ביטאו את הרצון שלהן לחופש (קשת) ואת התסכול בכך שלא יכלו להשיגו (סאטורן המגביל).
אנג’לו גם כתבה: “הישגים גדולים (יופיטר\קשת) לוקחים זמן (סאטורן)” ובכך היא עונה על השאלה בדיוק רב.
בקשת סאטורן לוקח את הרעיונות, החזון והמחשבות והופך אותם למציאות, או מעמיד אותם במבחן המציאות. לכן לפעמים התוצאה של התהליך הזה היא דווקא התפכחות מרעיונות שלא ניתן ליישם ולממש בחומר. עם זאת, רעיונות פילוסופים יכולים לקבל תבנית מחשבתית מסודרת יותר, מערכת מחשבתית  שהופכת להיות קונצנזוס וחלק מחוקי החברה ודרכי מחשבה מקובלות.

* * * * *

שאלה של רויטל: סאטורן והקשר לקרמה ומצד שני בקשת ומרכז גלקטי שכביכול משמש פורטל ומעבר לזמן. .. יש כאן אפשרות לשינוי קרמה?
אחד הדברים המעניינים שקרו עכשיו עם סאטורן בקשת על מרכז הגלקסיה הוא שגילו אפשרות לחיים על פני אנקלדוס, אחד הירחים של סאטורן. באותו זמן התפרסמה ידיעה שלפיה מדענים הכריזו על מחסום השוניות הגדול באוסטרליה כמת רשמית. זה קשור לשאלתך כי התחושה שלי מצירוף שני המקרים האלו היא שכן יש תחלופה, משהו חדש מופיע ומשהו ישן מתכלה, מחזור החיים והמוות כאן הוא מאוד עצמתי ויתכן ומשקף עבורנו גם חילוף קרמאתי כלשהו באופן גלובאלי. עם זאת אינני יודעת להגיד בוודאות האם השילוב הזה אכן מאפשר שינויים קרמאתים במובן של מחיקת קארמה שלילית, או בהיבט גורלי יותר של שינוי הגורל האישי. מה שכן, על פניו זה שילוב אשר מעורר מחשבות עמוקות על גורלנו כאנושות ומרגיש כאילו אכן ישנם שינויים אנרגטיים חשובים, ושאנחנו נמצאים כאן על כדור הארץ בזמן קריטי ומשמעותי.
ללא קשר למרכז הגלקסיה, מעגלי הקארמה יכולים להשתנות כאשר אנחנו מודעים לפעולותינו ומוכנים לתקן ולעבוד על מנת ליצור קארמה חיובית ולהשתחרר מהכבלים השליליים. אז אולי זו הזדמנות כעת עבורנו לבחור באופן מודע להתעלות מעל השלילי ולהתמקד ביצירת החיובי.

* * * * *

“דעות קדומות מהוות משא המבלבל את העבר, מאיים על העתיד וגורם להווה להיות בלתי נגיש.”

מאיה אנג’לו, משוררת וסופרת אמריקאית, שחקנית, פילוסופית וכותבת ביוגרפיות, ואחת הדמויות החשובות בתנועה לזכויות האזרח של ארצות הברית. (וויקיפדיה). 4 באפריל 1928, בשעה 14:10, A, סיינט לואיס, מיזורי, ארה”ב

אנה פראנק 12 ביוני 1929, 7:30 בבוקר, AA, פרנקפורט, גרמניה

צרפת – הרפובליקה החמישית 6 באוקטובר 1958, 18:30, A, פריז, צרפת

גלילאו גליליי 16 בפברואר 1564, בשעה 16:09, B, פיזה, איטליה

—————————————————————————————

https://he.wikiquote.org/wiki/%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%94_%D7%90%D7%A0%D7%92%27%D7%9C%D7%95

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%90%D7%95_%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%99

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%94_%D7%90%D7%A0%D7%92%27%D7%9C%D7%95

http://www.astro.com/nat/natfr_e.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Hebdo_shooting